Tribunal de la PBAU. Convocatòria de 2024

Qui pot formar part dels tribunals?

  • El personal docent universitari que imparteix actualment docència d’alguna assignatura relacionada amb les que componen la prova d’accés.
  • Els catedràtics i professors d’ensenyament secundari de centres públics i catedràtics i professors de cicles formatius de grau superior també de centres públics que poden impartir, tant uns com els altres, les assignatures de batxillerat.
  • També poden sol·licitar formar part del tribunal els professors dels departaments d’orientació de centres públics; els seleccionats d’entre aquests professors seran professors de suport per als estudiants amb necessitats especials.

Important:

No en poden formar part:

  • Totes aquelles persones que estiguin afectades pels articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, les quals cal que ho comuniquin inexcusablement.
  • Les persones que no es trobin en servei actiu durant la realització de la PBAU.

Abstenció i recusació (Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic)

Article 23. Abstenció

1. Les autoritats i el personal al servei de les administracions en els qui es donin algunes de les circumstàncies assenyalades a l’apartat següent s’han d’abstenir d’intervenir en el procediment i ho han de comunicar al seu superior immediat, el qual ha de resoldre el que escaigui.

2. Són motius d’abstenció els següents:

a) Tenir interès personal en l’afer de què es tracti o en un altre la resolució del qual pugui influir la d’aquell; ser administrador de societat o entitat interessada, o tenir qüestió litigiosa pendent amb algun interessat.

b) Tenir un vincle matrimonial o una situació de fet assimilable, i el parentesc de consanguinitat dins del quart grau o d’afinitat dins del segon, amb qualsevol dels interessats, amb els administradors d’entitats o les societats interessades i també amb els assessors, representants legals o mandataris que intervinguin en el procediment, així com compartir despatx professional o estar associat amb aquests per a l’assessorament, la representació o el mandat.

c) Tenir amistat íntima o enemistat manifesta amb alguna de les persones esmentades a l’apartat anterior.

d) Haver intervingut com a pèrit o com a testimoni en el procediment de què es tracti.

e) Tenir relació de servei amb una persona natural o jurídica interessada directament en l’afer, o haver-li prestat en els dos últims anys serveis professionals de qualsevol tipus i en qualsevol circumstància o lloc.

3. Els òrgans jeràrquicament superiors a qui es trobi en alguna de les circumstàncies assenyalades al punt anterior li poden ordenar que s’abstingui de tota intervenció en l’expedient.

4. L’actuació d’autoritats i personal al servei de les administracions públiques en els quals concorrin motius d’abstenció no implica, necessàriament i en tot cas, la invalidesa dels actes en què hagin intervingut.

5. La no-abstenció en els casos en què concorri alguna d’aquestes circumstàncies dóna lloc a la responsabilitat que sigui procedent.

Article 24. Recusació.

1. En els casos que preveu l’article anterior, els interessats poden promoure la recusació en qualsevol moment de la tramitació del procediment.

2. La recusació s’ha de plantejar per escrit, en el qual s’ha d’expressar la causa o causes en què es fonamenta.

3. L’endemà, el recusat ha de manifestar al seu superior immediat si es dona o no en ell la causa al·legada. En el primer cas, si el superior aprecia la concurrència de la causa de recusació, n’ha d’acordar la substitució tot seguit.

4. Si el recusat nega la causa de recusació, el superior ha de resoldre en el termini de tres dies, amb els informes i comprovacions previs que consideri oportuns.

5. Contra les resolucions adoptades en aquesta matèria no es pot interposar cap recurs, sense perjudici de la possibilitat d’al·legar la recusació en interposar el recurs que sigui procedent contra l’acte que posi fi al procediment.

Categories

CategoriaFuncions
Vocal corrector i vigilant d'aulaCorrecció i revisió d’exàmens
Vigilància d’aules (els tres dies de la PBAU)
Vocal correctorCorrecció i revisió d’exàmens
Vigilant d'aulaVigilància d’aules (els tres dies de la PBAU)
Professor de suportVigilància d’aules d'alumnes NESE (els tres dies de la PBAU)

Els membres seleccionats poden ser titulars suplents per a cada categoria.

Els membres designats com a titulars han d’actuar durant els dies de realització de les proves, si són vigilants d’aula, i durant els terminis de correcció i de revisió, si són correctors. També han d’assistir obligatòriament a la constitució del tribunal.
Els membres designats com a suplents han d’estar disponibles els dies de realització de les proves, si són designats com a vigilants d’aula, i durant els terminis de correcció i de revisió, si ho són com a correctors.

 

Retribucions dels membres del tribunal

Els membres del tribunal percebran únicament les retribucions corresponents a les funcions per a les quals han estat designats.

Membres titulars

CategoriaConcepteImport
Vocal correctorQuantitat fixa per convocatòria150,00€
1a correcció (per examen)4,00€
2a i successives correccions (per examen)3,00€
Vigilant d'aula
 
Cap d'expedició150,00€
Vigilància (per dia)75,00€
Professorat de suportVigilància (per dia)75,00€

Els membres designats com a vocal corrector i vigilant d'aula cobraran els conceptes corresponents a les dues categories.

Obligacions dels membres del tribunal

Els membres vigilants titulars han de:

  • Assistir a la reunió de constitució del tribunal, a la qual seran convocats.
  • Conèixer, complir i fer complir la normativa que els lliuraran en la constitució del tribunal.
  • Col·laborar en totes les tasques de vigilància que els encomani la presidència del tribunal.
  • Complir amb els terminis que es determinin per a la realització de la prova.
  • Ser presents durant la realització de les proves al lloc designat i complir els horaris establerts per fer la prova.

Els vocals correctors titulars han de:

  • Assistir a la reunió de constitució del tribunal, a la qual seran convocats.
  • Conèixer, complir i fer complir la normativa que els lliuraran en la constitució del tribunal.
  • Col·laborar en totes les tasques de correcció que els encomani la presidència del tribunal.
  • Assistir als cursos de formació establerts.
  • Assistir a la reunió que convocaran els professors especialistes d’universitat, a fi de rebre instruccions sobre els criteris específics de correcció.
  • Corregir els exàmens d’acord amb els criteris de correcció que el professor especialista de matèria ha establert.
  • Complir amb els terminis que es determinin per a la correcció i revisió de la prova.
  • Recollir els exàmens per corregir i/o revisar i lliurar-los corregits en els terminis establerts, segons els calendaris de cada convocatòria.

Els membres del tribunal podran ser requerits per participar en la revisió d'exàmens, tant a la convocatòria ordinària com a l’extraordinària; per aquest motiu caldrà estar disponibles entre el dia de la constitució del tribunal i el dia de la finalització del procés de qualificació.

Els membres suplents han de:

  • Tenir disponibilitat durant tota la durada de les proves.
  • Els vocals correctors suplents, a més, han de tenir disponibilitat durant els períodes de correcció i de revisió.

L’incompliment de les obligacions dels membres del tribunal pot suposar la penalització almenys d’un any de participació a les proves, sense perjudici que es puguin prendre altres mesures.

Obligacions sobre confidencialitat de tots els membres

  • Mantenir tota la informació confidencial relacionada amb les proves en estricta reserva i no revelar cap dada de la informació enlloc més, relacionada o no, sense el consentiment previ de la presidència del tribunal.
  • Divulgar la informació confidencial únicament a les persones autoritzades per a la seva recepció dins de l’organització de les proves.
  • Tractar confidencialment tota la informació rebuda directament o indirectament per part del professors especialistes o del tribunal, i no utilitzar cap dada d’aquesta informació de cap manera diferent al propòsit de les proves.
  • No manejar, fer servir, explotar, o divulgar la informació confidencial a cap persona o entitat per cap motiu, excepte que sigui expressament autoritzat per la presidència del tribunal.
  • En el cas de no complir amb la confidencialitat, es podran prendre les mesures disciplinàries adients.

Presentació de sol·licituds

El termini per presentar la sol·licitud acaba el dia 2 de febrer de 2024.

La sol·licitud s’ha de fer per mitjans electrònics. Per presentar-la s’ha de fer servir l’aplicació que el Servei d’Alumnes i Títols ha disposat a tal efecte a l’enllaç següent:

https://websaga.uib.cat/general/identificacio.php

Important:

Si no estau registrats, heu de clicar sobre l'enllaç «Vull registrar-me» i emplenar el formulari de registre. Us demanarà un nom d'usuari i una clau d'accés per a futurs accessos.

Un cop enviat el formulari de registre, rebreu un correu electrònic per validar el nom d’usuari i a continuació podreu accedir a la sol·licitud.

Per a qualsevol incidència en el procés de registre, per emplenar la sol·licitud o si no rebeu el correu, posau-vos en contacte amb el Servei d'Alumnes i Títols.

 

Llista de sol·licituds admeses i excloses

 

Des de l'aplicació, quan es publiqui, es podrà consultar l'estat de la sol·licitud, si està admesa o exclosa. L'estat per defecte de les sol·licituds és presentada. Les sol·licituds dels professors d’ensenyament secundari s’enviaran a la Conselleria d'Educació i Formació Professional perquè verifiqui la informació segons la qual formen part dels cossos de professors d’ensenyament secundari i si imparteixen la matèria o no.

Les sol·licituds admeses participaran en el procediment de selecció.

Poden quedar excloses les sol·licituds dels professors que varen ser designats en alguna convocatòria anterior i varen renunciar a participar-hi sense causa justificada, com també les dels professors que hagin estat objecte d'informe desfavorable del president del tribunal.

 

Les sol·licituds excloses indicaran el motiu de l'exclusió i es podran presentar al·legacions per correu electrònic a Secretariat Tècnic d'Accés.

Procediment de selecció

El procediment que se seguirà per designar els membres del tribunal de la PBAU és el següent:

D’acord amb el nombre d’alumnes matriculats en cada matèria, s’establirà el nombre de membres necessaris del tribunal per a cada matèria. Orientativament, serà un membre per cada 150 alumnes matriculats (aquest nombre es pot incrementar en situacions sobrevingudes), amb un mínim de dos membres per matèria, per poder garantir un segon corrector diferent en cas de revisió.

Una vegada exhaurit el termini per presentar sol·licituds, es confeccionaran les llistes de professors admesos i exclosos.

Les sol·licituds admeses s’ordenaran en un ordre de prelació per poder designar els membres d'acord amb el procediment següent:

Les sol·licituds de cada matèria s’agruparan en cinc grups:

1. Persones que formaran part del tribunal sense necessitat de sol·licitar-ho. En aquest grup s’inclouran, en aquesta preferència:

a. El professor especialista de la matèria

b. El coordinador de batxillerat de la matèria

c.  El revisor d’enunciats d'examen de la matèria

2.     Sol·licituds de professores de la CAIB

3.     Sol·licituds de professors de la CAIB

4.     Sol·licituds de professores de la UIB

5.     Sol·licituds de professors de la UIB

Descomptats els membres seleccionats automàticament del nombre de professors necessaris, si és possible, se seleccionarà un 25 per cent de les sol·licituds de cadascun dels grups 2, 3, 4 i 5, amb la idea d’equilibrar el nombre de dones i homes i de docents de la UIB i de la CAIB. En cas que no sigui possible cobrir en una o més llistes les places que corresponen, se seleccionaran els membres restants de les altres llistes de forma equitativa.

En cada un dels quatre grups (2, 3, 4 i 5) anteriors, s’ordenaran les sol·licituds de la manera següent:

— Es farà una llista prioritzada de candidats segons els criteris següents:

Membres de la CAIB

  • En primer lloc, els professors que imparteixen la matèria de la PBAU a segon de batxillerat; després, els qui imparteixen la matèria de la PBAU a primer de batxillerat, i, en tercer lloc, els qui que no imparteixen la matèria.
  • En cada un dels tres grups anteriors, en primer lloc se situen els professors que han participat en seminaris de coordinació de batxillerat de la matèria, i després, la resta.
  • En cada un dels sis grups anteriors:
    • Se situen en primer lloc, els professors que tenen disponibilitat per participar en la correcció i vigilància a les dues convocatòries.
    • En segon lloc, els professors que tenen disponibilitat per participar en la correcció i vigilància a una convocatòria.
  • En cada un dels dotze grups anteriors, tindran preferència els professors que estiguin disposats a desplaçar-se als punts d’examen fora de Palma. Es prioritzarà de la manera següent:
    • Tindran més prioritat els qui vulguin desplaçar-se a Eivissa i Menorca, segons la preferència indicada a la sol·licitud.
    • Després, els qui vulguin anar a la part forana de Mallorca.

Membres de la UIB

  • En primer lloc, se situen els professors que han participat en seminaris de coordinació de batxillerat de la matèria o en activitats organitzades per a aquests estudiants, i després la resta.
  • En cada un dels dos grups anteriors:
    • Se situen en primer lloc, els professors que tenen disponibilitat per participar en la correcció i vigilància a les dues convocatòries.
    • En segon lloc, els professors que tenen disponibilitat per participar en la correcció i vigilància a una convocatòria.
  • En cada un dels quatre grups anteriors, apareixeran primer els professors que estiguin disposats a desplaçar-se als punts d’examen fora de Palma, respecte als altres. Es prioritzarà de la manera següent:
    • Tindran més prioritat els qui vulguin desplaçar-se a Eivissa i Menorca, segons la preferència indicada a la sol·licitud.
    • Després, els qui vulguin anar a la part forana de Mallorca

Consideracions generals

— S’ha de procurar que un mínim del 40 per cent dels membres del tribunal tinguin experiència en els procediments que regeixen durant les proves.

— En cas que hi hagi més sol·licituds que places i hi hagi empat en l’ordre de prelació, es prioritzarà els qui tinguin més experiència i hagin participat en més convocatòries. Si l’empat es manté, es farà un sorteig entre els candidats que empatin.

— Els professors especialistes de cada matèria podran suggerir modificacions a la llista prioritzada de professors partint de l’experiència de convocatòries anteriors.

— Basant-se en aquesta informació, la Comissió Organitzadora de les Proves d'Accés a la Universitat decidirà la llista final de seleccionats.

— Totes aquelles persones que estiguin afectades pels articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, cal que ho comuniquin inexcusablement.

Comunicació de la selecció

Designació del tribunal

La direcció del Secretariat Tècnic d’Accés serà l’encarregada de confeccionar una proposta de designació dels membres, segons els criteris establerts en aquest procediment, que elevarà a la comissió organitzadora perquè la doni per definitiva.Designació definitiva del tribunal

Comunicació de la selecció

Un cop la Comissió Organitzadora de les Proves d'Accés a la Universitat hagi aprovat la designació dels membres del tribunal, el resultat de la selecció es comunicarà a totes les persones que hagin fet la sol·licitud; així mateix, es publicarà a l’aplicació.

Si la persona interessada ha estat designada membre del tribunal de la PBAU, li ho comunicaran a l’adreça electrònica indicada al formulari de registre. També es podrà consultar a l'aplicació, a l'opció de menú Selecció.

Vocals suplents

Als membres designats com a suplents els comunicaran oportunament si han d’actuar. Els vocals suplents no han d’assistir a la constitució del tribunal.

Presentació d'al·legacions

Es podran presentar al·legacions a les designacions per correu electrònic Secretariat Tècnic d'Accés.

Distribució de vigilants d'aula per punts d'examen

A l’hora de distribuir els vigilants d'aula per punts d'examen, s'intentarà ubicar-los segons l'ordre de preferència que hagin indicat a la sol·licitud. S'intentarà prioritzar el punt d'examen més proper a la localitat on hagin indicat que resideixen.

Els membres seleccionats com a vigilants d’aula titulars han d’actuar durant els tres dies de les proves, per vigilar les aules mentre s’hi fan els exàmens.

Els membres seleccionats com a vigilants d’aula suplents han d’estar disponibles els tres dies de les proves, per actuar-hi en cas de baixa d'un titular.

Renúncia

La sol·licitud de renúncia ha de ser motivada per causes excepcionals.

Causes justificades:

  • Per incórrer en alguna de les causes dels articles 23 (abstenció) i 24 (recusació) de la Llei 40/20215.
  • Per baixa mèdica o laboral
  • Per causar baixa en algun dels requisits per participar en la convocatòria
  • Altres causes no previstes

S’ha d’aportar la documentació corresponent. Les renúncies sense justificació podran ser penalitzades amb almenys un any de participació a les proves. 

Les sol·licituds de renúncia s’han de comunicar a la presidència del tribunal per correu electrònic a Secretariat Tècnic d'Accés abans del dia 30 d'abril de 2024, qui les estimarà o desestimarà.

Calendari de la PBAU

Podeu consultar la informació sobre el dies i l’horari de les proves a:

Contacte